‚Pielęgnuj’ relaks

autor:
29 Czerwiec 2010
0
‚Pielęgnuj’ relaks

relaks

Według literatury fachowej psychologia sportowa to opis, wyjaśnienie, przewidywanie i modyfikowanie zachowań człowieka związanych z szeroko pojętą działalnością sportową. Zachowania te dotyczą nie tylko bezpośrednich uczestników tej działalności, czyli samych sportowców, ale również nauczycieli i trenerów oraz sędziów, a pośrednio także widzów i organizatorów sportu. Opisuje się zarówno sytuacje rywalizacji sportowej, treningu, jak też procesy odnowy psychobiologicznej.

W artykułach dotyczących psychologii sportowej będę starał się poruszyć kwestie, które nie dla wszystkich osób uprawiających sport, nawet wyczynowo, są oczywiste. Jest to tematyka często omijana i niedoceniania, jednak wśród zawodowców coraz częściej wykorzystywana. W dobie wyśrubowanych rekordów i wyrównanego poziomu, każde wspomaganie ma znaczenie. Tym bardziej, że jest to wspomaganie, które umożliwia wykorzystanie w pełni drzemiącego w Was, zawodnikach, potencjału.
Ciągła rywalizacja, treningi, stres około startowy uniemożliwiają nam osiągnięcie tzw. stanu relaksu. Stan relaksu to zidentyfikowany badaniami naukowymi stan fizjologiczny człowieka, w którym:
? występuje miarowy, głęboki i spokojny oddech,
? serce pracuje rytmicznie i powoli,
? ciśnienie krwi jest stałe,
? wśród fal mózgowych rejestrowanych przez elektroencefalograf przeważają fale alfa o częstotliwości około 7Hz,
? wszystkie mięśnie są rozluźnione,
? psychika jest wolna od emocji,
? reakcja na bodźce zewnętrzne jest osłabiona,
? występuje wewnętrzny spokój, a nawet uczucie nieokreślonej radości.

Jeśli jesteś sportowcem lub uprawiasz zawód, w którym ważna jest Twoja efektywność, żeby osiągnąć właściwy stan relaksu potrzebujesz odpowiedniego treningu. Stres u sportowców może występować z dwóch oczywistych przyczyn:

? stres związany z napięciem psychofizjologicznym, który wiąże się z pierwotnymi zachowaniami naszych przodków w obliczu niebezpieczeństwa,
? stres związany z chęcią wygrywania, czasami z lękiem przed porażką.

Co ciekawe wiele kontuzji ma swoje źródło w tym właśnie napięciu. Stres prowadzi do stanu chronicznego napięcia niektórych grup mięśniowych, a to, przy wzmożonym wysiłku fizycznym, do ich uszkodzenia. Dzięki technikom lub strategiom relaksacyjnym, które będziemy starali się przybliżyć Wam, czytelnikom mmanews.pl, można efektywnie go zwalczać.

Pierwszą z nich jest opisywana poniżej Reakcja relaksacyjna Huberta Bensona. Wykonujemy ją we względnej ciszy i spokoju. Jak we wszystkim, ważna jest regularność. Ćwiczcie raz lub dwa razy dziennie. Pamiętajcie, że proces trawienia koliduje ze stanem relaksacji, dlatego zaczynajcie ćwiczenia co najmniej dwie godziny po posiłku. Nie martwcie się, stanu relaksu nie da się przedawkować. Da się za to stan ten ?wyćwiczyć?, potrzeba tylko odrobinę wysiłku i praktyki, a reakcja na pewno się pojawi. Zapraszamy i życzymy powodzenia!
1. Połóż się w wygodnej pozycji.
2. Zamknij oczy.
3. Rozluźnij wszystkie swoje mięśnie, zaczynając od stóp, posuwając się w górę, aż do twarzy. Utrzymuj je rozluźnione.
4. Oddychaj przez nos. Bądź świadomy swojego oddechu. Kiedy wydychasz powietrze powiedz sobie w myśli wyraz ?jeden? (np. wdychasz, wydychasz, jeden). Zamiast słowa jeden możesz użyć słów, które wprowadzają Cię w stan relaksu lub mają dla Ciebie wyjątkowe znaczenie. Mogą to być na przykład słowa modlitwy.
5. Kontynuuj przez co najmniej 10 minut, optymalny czas to około 20 minut. Możesz sprawdzić czas, ale nie używaj budzików, niczego co może Cię rozproszyć i wyrwać ze stanu relaksu. Kiedy skończysz usiądź na kilka minut z zamkniętymi oczami, potem z otwartymi. Nie wstawaj przez kilka minut.
6. Nie martw się tym czy osiągnąłeś stan relaksacji. Pozwól jej funkcjonować, a samemu zachować odpowiedni dystans. Rozpraszające myśli natychmiast ignoruj i wróć do powtarzania słów z punktu 4.

Podziel się ze znajomymi
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Waszym zdaniem

avatar
 
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
  Subscribe  
Powiadom o