Trening i układy: cz. 1.

autor:
15 Wrzesień 2010
6
Trening i układy: cz. 1.

Zastanawiałeś się kiedyś, jak to się dzieje, że dzięki treningowi opanowujesz nowe rzeczy i rozwijasz się ? Większość z nas zna powierzchowne skutki treningu. Są one jednak powodowane szeregiem zmian zachodzących we wnętrzu naszego organizmu. Jakich ? O tym dowiesz się z nowej serii artykułów w dziale Trening. Dziś część pierwsza, a jej bohaterem jest układ nerwowy.

Bez wątpienia ? układ nerwowy to najważniejszy system w naszym ciele. Bez niego bylibyśmy tylko zlepkiem gnijących śmieci. To on kontroluje wszystkie procesy i czynności, świadome oraz nieświadome. Jego najważniejszym elementem jest mózg.

Układ nerwowy możemy najogólniej podzielić na ośrodkowy oraz obwodowy. Układ ośrodkowy stanowi rdzeń kręgowy (biegnący wewnątrz kręgosłupa) oraz mózg. Rdzeń kręgowy zbiera wszelkie informacje z układu obwodowego i przekazuje je dalej do mózgu. Mózg natomiast analizuje i scala przesłany materiał w całość. Działa to również w drugą stronę, tzn. mózg wysyła ?polecenia? do układu obwodowego, które najpierw muszą przejść przez rdzeń kręgowy.

Układ obwodowy natomiast, to (mówiąc w uproszczeniu) włókna nerwowe leżące ?na obwodzie? czyli poza ośrodkowym układem nerwowym. Przewodzi on informacje ?z? oraz ?do? wszystkich narządów i tkanek.

Dośrodkowo przekazywane są takie informacje jak ból, ucisk, temperatura, dotyk, bodźce odebrane przez zmysły (wzrok, słuch itd.), a także niezwykle ważne jeśli chodzi o ruch, informacje dotyczące położenia naszego ciała (np. kończyn względem siebie) i stanu napięcia mięsni. Tą ostatnią zdolność, do tworzenia obrazu i analizowania naszej pozycji nazywa się czuciem głębokim. Ma ono ogromne znaczenie w uczeniu się nowych ruchów i zapamiętywaniu ich przez nasze ciało. Odśrodkowo zaś przewodzone są do poszczególnych tkanek ?rozkazy? wydane przez mózg (takie jak chociażby pobudzenie jakiegoś mięśnia do pracy).

Zmęczenie.

Każdy dłuższy wysiłek fizyczny prowadzi do zmęczenia. Uczucie zmęczenia jest efektem informacji płynących z organizmu do mózgu. W stanie zmęczenia zmniejsza się zdolność mięśni do rozwijania siły skurczu. Dlaczego tak się dzieje ? Otóż ten proces nie jest w całości poznany. Wiadomo, że dochodzi do zmniejszenia przekazywania wpływów z mózgu do pracujących mięśni, co powoduje, że coraz ciężej jest nam wykonywać dany wysiłek, który wcześniej nie sprawiał problemów. To zmniejszenie ilości sygnałów pobudzających jest wywołane najprawdopodobniej przez odebrane w mózgu sygnały o pojawieniu się w mięśniach znacznej ilości produktów przemiany materii oraz o szybkim zużywaniu zapasów energetycznych. Wysyłając słabsze pobudzenie mózg chroni nas przed katastrofą, do jakiej mogłoby dojść, gdybyśmy non stop działali z tą samą mocą.

Do jakich zmian prowadzi trening ?

W procesie treningu nowopoznana czynność staje się dla nas coraz to łatwiejsza do wykonania. Z czasem zaczyna też absorbować mniejszą część naszej uwagi. Jak to się ma do układu nerwowego ?
Gdy uczysz się nowego ruchu, twój mózg angażuje początkowo większą ilość mięśni niż jest to konieczne. Wiąże się to z większym kosztem energetycznym, a więc i szybszym pojawieniem się zmęczenia. Jednak mózg nieprzerwanie analizuje docierające do niego informacje na temat tego, w jakim stopniu nowa czynność została wykonana poprawnie. Dzięki zmysłom i czuciu głębokiemu, mózg we współpracy z ważnym organem ? móżdżkiem – zmienia nieco jakość wysyłanych poleceń korygując z każdą kolejną próbą precyzję ruchu. W ten sposób, stopniowo, nieraz po bardzo długim czasie żmudnej pracy, wykonywany ruch osiąga
wymaganą precyzję, harmonię, siłę i szybkość, a niepotrzebnie angażowane wcześniej włókna mięśniowe zostają wyłączone. Dzięki temu nie męczymy się już tak szybko. Z czasem zmiana położenia ciała potrzebna dla danej aktywności przestaje być szczegółowo analizowana przez mózg i cały ruch zachodzi szybciej oraz nie wymaga od nas tak dużego skupienia jak na początku.

Niezmiernie ważna w treningu jest zdolność układu nerwowego do zapamiętywania. Jest ona funkcją kory mózgowej, nie byłaby jednak możliwa bez udziału móżdżku. Zapamiętywanie nowych ruchów jest nazywane pamięcią ruchową. I chociaż nikt nie potrafi wyjaśnić do końca jak ona działa, to wiadomo, że jej możliwości są ogromne. Na jej potrzeby tworzą się nowe, sprawniejsze połączenia neuronalne lub zostają włączone te, które nigdy wcześniej nie były używane. A w jaki sposób coś jest przechowywane w pamięci ? Dla wyjaśnienia tego zjawiska posłużymy się przykładem. Weźmy czystą płytę CD. Kiedy wrzucimy ją do nagrywarki możemy na niej zapisać różne dane. Żeby zostały zapamiętane światło lasera wypala na powierzchni płyty pewien, nazwijmy to, ?wzorek?, zmieniając jej strukturę. Te zmiany w strukturze są następnie wychwytywane przez czytnik, który dany ?wzorek? w odpowiedni sposób interpretuje i przetwarza ponownie na dane, którymi możesz operować na ekranie swojego komputera.
Podobnie jest z naszą pamięcią ruchową. W mózgu zmienia się nieco struktura połączeń między komórkami nerwowymi dzięki różnym enzymom, co tworzy odpowiednik ?wzorku? wypalonego na powierzchni płyty. Impulsy elektryczne wysyłane przez mózg, biegnąc po nowych strukturach służą nam do odtworzenia informacji zapisanej przez zmianę struktur (tak jak czytnik płyt CD).

Talent ?

Jeśli masz talent do jakiegoś sportu, tzn. opanowanie jego techniki idzie Ci lekko, to jest to niewątpliwie zasługa twojego układu nerwowego. Niektórzy twierdzą, że coś takiego jak talent nie istnieje. Faktem jednak jest, że nasze układy nerwowe różnią się od siebie. Przykładowo, jest udowodnione naukowo, że mają inną pobudliwość. Działając prądem na nerwy u niektórych wywołamy mrowienie już przy bardzo małym natężeniu, u innych natomiast potrzeba silniejszego prądu. Skoro zatem mamy inną pobudliwość, to równie dobrze możemy różnić się pozostałymi cechami naszego systemu nerwowego, które mniej lub bardziej predysponują nas do jakiejś konkretnej dziedziny.
Nie należy jednak sądzić, że brak talentu stoi na przeszkodzie do osiągnięcia sukcesu czy opanowania czegokolwiek. Każdy układ nerwowy jest plastyczny i ma ogromne możliwości adaptacji. Odpowiednio duży wkład pracy jest w stanie na tyle zmodyfikować jego działanie, że potencjalnie możemy nauczyć się wszystkiego, niezależnie od naszych predyspozycji.

Podziel się ze znajomymi
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Waszym zdaniem

avatar
 
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Więcej mocy ! | Newsy MMA, BJJ, Muay Thai, Boks, Zapasy. Wiadomości UFC, K-1, Grappling.11 mitów na temat treningu fightera – smacznego życzy Martin Rooney | Newsy MMA, BJJ, Muay Thai, Boks, Zapasy. Wiadomości UFC, K-1, Grappling.Trening i układy: cz. 2. | Newsy MMA, BJJ, Muay Thai, Boks, Zapasy. Wiadomości UFC, K-1, Grappling.TDPiotr Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
W.Mrozowski
Admin

Neron się rozkręca. Za tydzień zaserwuje przepis na mistrzowski pas UFC w 7 dni!

Piotr
Gość
Piotr
Offline

Oby więcej takich artykułów! 🙂

lucek
Gość
lucek
Offline

madry artykul, wiecej takich