Przygotowanie motoryczne: Core Training

autor:
18 Sierpień 2011
2
Przygotowanie motoryczne: Core Training

foto: https://blogs.experiencelifemag.com

W dziale trening na mmanews.pl startujemy z cyklem artykułów o przygotowaniu motorycznym. Przejdziemy sobie po kolei przez każdy aspekt tegoż przygotowania w porządku ustalonym przez National Academy of Sports Medicine. Zapraszam do środka.

Co to jest core training?
Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, zdefiniujmy najpierw pojęcie „core”. W tłumaczeniu na polski oznacza ono rdzeń, trzpień, najważniejszy centralny punkt. W odniesieniu do ludzkiego organizmu, pojęcie core oznacza cały kompleks lędźwiowo – miedniczno – biodrowy (w skrócie określmy go sobie jako LMB), który pełni niezwykle istotną rolę w biomechanice naszych ruchów. Core training to nic innego, jak trening mięśni zaopatrujących wspomniany kompleks, odpowiedzialnych za jego stabilizację i ruchy w jego obrębie.

Dlaczego core training jest tak ważny?
Badania prowadzone głównie w USA wykazały, że im lepsza jest kontrola i stabilizacja LMB, tym łatwiej uzyskać większą sprawność we wszystkich czynnościach motorycznych. Stabilny kompleks LMB to również mniejsze ryzyko kontuzji. W krajach, gdzie przygotowanie motoryczne sportowców stoi na wysokim poziomie (czytaj: nie w Polsce), dzieciaki, które zaczynają swoją drogę do zawodowstwa, są w pierwszej kolejności poddawane core training’owi.

Na jakich mięśniach skupia się core training?
Skupia się on na mięśniach zaopatrujących nasz stawy biodrowe, mięśniach brzucha oraz mięśniach grzbietu w odcinku lędźwiowym. Ich odpowiednie napięcie spoczynkowe, kontrola i koordynacja zapewniają bezpieczeństwo naszym kręgom w tej okolicy i tworzą bazę pod naukę nowych, złożonych ruchów. Odpowiedni trening pozwala wykształcić centralną stabilizację, która ułatwia nam kontrolę wszelkich skomplikowanych, w mniejszym lub większym stopniu, czynności.

Jakie ćwiczenia robić w core training?
Od kiedy udzielam się na łamach mmanews, kilka razy usłyszałem już, że daję za mało przykładów ćwiczeń i konkretnych planów. Pozwolę sobie zatem wyjaśnić dlaczego. Otóż moim zdaniem, ktoś, kto zobaczy ćwiczenie na zdjęciu czy filmie, choćby patrzył bardzo uważnie, to na 99% nie wykona go później sam prawidłowo. Poza tym, każdy z nas jest inny i wymaga indywidualnego podejścia, a nie „schematu”. Jeśli zatem chcecie popracować nad stabilizacją tułowia, idźcie do dobrego trenera, fizjoterapeuty czy instruktora i powiedzcie mu o waszym celu. Następnie poćwiczcie chociaż raz pod jego okiem, niech was skoryguje i przypilnuje – dzięki temu nie wprowadzicie sobie złych nawyków ruchowych, których potem ciężko się pozbyć. Nauczcie się „czuć” prawidłową pozycję przy ćwiczeniu, a dalej będziecie mogli ćwiczyć sami. Ja nie chcę się przyczynić do niczyjej szkody.
Kilka przykładowych ćwiczeń z core trainingu na filmiku poniżej.

Podziel się ze znajomymi
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Waszym zdaniem

2
Dodaj komentarz

avatar
 
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Maciej OrczykowskiJopter Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Maciej Orczykowski
Gość
Maciej Orczykowski
Offline

tak, o ile jesteś w stanie ćwiczyć z nim prawidłowo. Wiele osób, ma podczas używania kółka problem z utrzymaniem miednicy w odpowiednim położeniu – mają za słaba lub źle kontrolowane mięśnie brzucha

Jopter
Gość
Jopter
Offline

A w takim razie czy kółko do ćwiczeń też możemy zaliczyć do ćwiczeń wzmacniających odcinek LMB?