Przygotowanie motoryczne – foam rolling – co to takiego?

autor:
01 Luty 2012
2
Przygotowanie motoryczne – foam rolling – co to takiego?


foto: oneresult.com

Zawodowi sportowcy poza trenowaniem, przywiązują też niezwykłą wagę do regeneracji i prewencji kontuzji. No, nawet jeśli nie oni, to ludzie z ich sztabu. Często w materiałach filmowych przedstawiających życie zawodowego sportowca możecie zobaczyć, że w ich grafiku znajduje się czas przeznaczony na robotę kogoś, kto bierze danego zawodnika „w swoje łapy”. Mam tu na myśli coś ala masażystę, a może raczej terapeutę manualnego.

Niestety, nie każdego z nas stać na usługi takiego jegomościa. Dlatego właśnie w USA, krainie optymalizacji wszystkiego co się da, łącznie pewnie ze sraniem (za przeproszeniem), wymyślono Foam Rollery. Są to cylindryczne kawałki gęstej, dosyć twardej pianki z tworzywa sztucznego. Ich przeznaczeniem jest zastępować sprawne ręce masażysty, pozwalając nam na samoaplikację czegoś na wzór głębokiego masażu tkanek. Kolejny, naciągany wymysł? Niekoniecznie. Foam Rolling wydaje się działać całkiem dobrze u zdrowych jednostek (jako prewencja) i zyskał sobie uznanie wśród coachów z górnej półki.

Jak używać pianki do rolowania?

To stosunkowo proste. Kładziesz piankę na podłodze i opierasz się na niej partią, którą chcesz rozluźnić. Zrób to w taki sposób, mieć mieć możliwość kontrolowania nacisku. Teraz bardzo powoli rolujesz swoje ciało na piance. Będziesz czuł lekki, ale całkiem przyjemny ból. Jeśli podczas rolowania poczujesz w którymś miejscu zwiększoną tkliwość (będzie bardziej boleć) to zatrzymaj się w tym punkcie na chwilę, aż ból nieco zelżeje. Trafiłeś bowiem na bardziej spiętą wiązkę włókien mięśniowych lub na tzw. trigger point, którego stymulacja pomoże rozluźnić cały mięsień. Rolowanie danej partii mięśni nie powinno być dłuższe niż 30 sekund. Zerknijcie na filmik poniżej:

Foam Rolling 101 from OneResult on Vimeo.

Kiedy używać pianki i po co?
Możesz jej używać po treningu lub przed nim, możesz także jednocześnie zastosować obie opcje. Jeśli czujesz, że któraś grupa mięśniowa jest u Ciebie danego dnia nieco zbyt „ciasna” (spięta) – to weź piankę i potraktuj się kilkuminutowym rolowaniem.
Foam Rolling pozwala na rozluźnienie zarówno mięśni jak i otaczających je powięzi, które u bardzo aktywnych osób często są pospinane. Dzięki uzyskanemu rozluźnieniu, zmniejszamy ryzyko kontuzji, poprawiamy odżywienie i dotlenienie mięśnia oraz zapewniamy mu optymalne warunki do pracy.

Piankę warto wpleść jako uzupełnienie swojego przygotowania motorycznego. Nie zastąpi całkowicie gorącej masażystki, ale na pewno przyniesie nieco pożytku. Pamiętajcie jednak, by nie używać jej jako ratunku w przypadku kontuzji – bo niewiele ona wtedy pomoże. Albo i zaszkodzi.

Tutaj znajdziecie foam roller do nabycie drogą kupna: https://www.escapefitness.pl/roller-pu-escape.html

Podziel się ze znajomymi
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Waszym zdaniem

2
Dodaj komentarz

avatar
 
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
TD Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
W.Mrozowski
Admin

Fajna sprawa, wypróbowałem i pośmigałem wczoraj po różnych partiach.

W.Mrozowski
Admin

Akurat wczoraj nabyłem takie cudo… fajnie wchodzi na kręgosłup i nie tylko 🙂